7 punktów briefu strony www
… czyli jak przygotować się na spotkanie z agencją. Poznaj 7 najważniejszych punktów, jakie muszą znaleźć się w briefie strony www.
Prawda stara niemal, jak świat: nie masz swojej strony www – nie istniejesz. Dotyczy oczywiście przedsiębiorstw, zarówno tych wielkich, jak i średnich czy małych firm. Kiedy już zdecydujesz się na powierzenie pracy nad swoją stroną internetową profesjonalnej agencji, będziesz musiał przygotować kilka informacji, jakich studio projektowe będzie potrzebowało do wykonania atrakcyjnej oraz funkcjonalnej strony www.
Brief strony www – co to jest?
Zanim odpowiemy na pytanie, co powinno znaleźć się w briefie strony internetowej, odpowiedzmy na pytanie: co to jest brief strony www? Mówiąc krótko, brief przedstawia w czytelny i kompleksowy sposób Twoje oczekiwania dotyczące tworzenia strony www. Brief to nic innego, jak dokument, w którym zawarte są odpowiedzi, na które klient musi odpowiedzieć agencji w trakcie procesu tworzenia. Projektanci znając odpowiedzi na podstawowe pytania, będą w stanie precyzyjnie określić Twoje oczekiwania.
Na brief strony www składa się kilka tematów, które można złożyć w grupy tematyczne. Pytania mogą mieć charakter zarówno otwarty, jak i zamknięty.
Przykładowy brief strony internetowej
1. Zapoznanie
Jeśli nie dasz się poznać, projektanci nie będą wiedzieli, z kim pracują i jakie masz wymagania. Dobrą praktyką jest napisać w briefie strony internetowej kilka informacji o swojej działalności:
- podstawowe informacje o firmie
- krótka charakterystyka branży, w której działasz
- oferowane produkty
- grupa docelowa
- otoczenie konkurencji, co Cię wyróżnia?
2. Cele, jakie ma realizować strona www
Informacja dotycząca projektowanej strony www wpłynie na wybór technologii. W zależności od priorytetów Twoja strona www może spełniać kilka celów, m. in. takie jak:
- generować leady sprzedażowe (kontakty marketingowe)
- budować świadomość firmy/usługi/produktu
- sprzedawać (obsługa zamówień)
- komunikować się z klientami
- Od określenia tych celów zależy bowiem nie tylko technologia projektowanej strony www, ale także jej forma. Strona internetowa może przybrać charakter:
- firmowej strony www – promocja firmy i jej oferty
- strony produktowej – promowanie określonego produktu
- landing page – strona służąca generowaniu leadów sprzedażowych
3. Jaka oprawa graficzna strony www?
Projektant stron www trafi w Twoje oczekiwania, jeśli wcześniej dokładnie powiesz mu, czego oczekujesz. Od tego jak zdefiniujesz swoje oczekiwania, w dużej mierze może zależeć to, czy otrzymasz satysfakcjonujący projekt strony internetowej. Jak mówi znane porzekadło: „Koniec języka za przewodnika”. Nie musisz umieć nazwać wszystkiego. Możesz na przykład pokazać linki do stron www, które prezentują rozwiązania graficzne, jakie chętnie widziałbyś u siebie.
4. Treści oraz funkcjonalność na stronie www
Bez tej informacji projektant strony nie będzie wiedział, jak zaprojektować architekturę informacji na stronie internetowej. Należy również podać informację dotyczącą takich elementów, jak:
- czy firma udostępnia własne teksty, zdjęcia, grafiki, itp.
- czy firma posiada logo oraz księgę znaku
- czy na stronie będą funkcjonalności w rodzaju bloga, newslettera itp.
5. Deadline oraz inne ograniczenia
Projekt strony www może mieć z góry określone warunki. Dobrze, jeśli projektant zna ja wcześniej. Poinformuj go o:
- terminach – może być on np. skrócony ze względu na planowaną kampanię reklamową
- wymaganiach technicznych – konfiguracja strony www oraz polityka bezpieczeństwa
- dostępnym budżecie – ujawniając budżet, dowiesz się, co dokładnie można wykonać w jego ramach
6. Funkcjonalności strony www
Jako funkcjonalności należy rozumieć dodatkowe elementy strony występujące poza tradycyjnym layoutem. Przykładowe funkcjonalności strony www, to np.:
- zakładka z aktualnościami
- wyszukiwarka treści
- możliwość rejestrowania się przez klientów
- dodatkowa wersja językowa strony
- umożliwienie obsługi zamówień/reklamacji
7. Administracja, zarządzanie i serwis stroną www
Agencja, która będzie projektowała Twoją stronę www musi wiedzieć, jak będzie wyglądało długofalowe utrzymanie firmowego serwisu. Trzeba odpowiedzieć na takie pytania, jak chociażby:
- kto będzie odpowiadał za zarządzanie stroną www?
- czy jako firma posiadamy umiejętności, czas, a także osobę, która będzie to mogła wykonywać samodzielnie?
- czy jesteś zainteresowany fachową opieką Twojej strony przez agencję?
Podsumowanie briefu strony www
Podczas realizacji każdego projektu potrzeby jest plan działania. Tego rodzaju funkcję spełnia w przypadku projektowania internetowego brief strony www. Czytelna komunikacja między klientem a agencją to połowa sukcesu. Jeśli zależy Ci na dobrym projekcie strony internetowej, poświeć trochę czasu na wypełnienie briefu, który przekaże Ci agencja, z którą podejmiesz współpracę.
Jeśli nie posiadasz własnego briefu strony internetowej, kliknij w zakładkę [apostr]wycena[apostr] i wypełnij szczegółowo przygotowany formularz briefu i prześlij do nas!